FAQ

FAQ

FÖR STUDENTER

FÖR FÖRETAG

Hur blir jag medlem i Högskolemäklarna?

Genom att betala en medlemsavgift om 100 kr till styrelsen vid ett utannonserat försäljningstillfälle. För att bli medlem i föreningen Högskolemäklarna måste du vara studerande på fastighetsmäklarprogrammet vid Högskolan i Gävle.

Hur ansöker jag till styrelsen?

Genom att skicka in en ansökan till styrelsen. Sista ansökningsdagen för läsåret 2017/2018 är den 9 september.

Följande poster kan sökas:
– Vice ordförande
– Vice marknadsföringsansvarig
– Vice företagsansvarig
– Vice evenemangsansvarig
– Vice ekonomiansvarig

Ansökan ska innehålla följande information:
– Fullständigt namn och personnummer
– Vilken post du söker
– Personligt brev
– CV

När är Mäklardagen?

Mäklardagen 2018 är onsdagen den 7 februari.

När är det biljettförsäljning?

Försäljning av biljetter till banketten sker den 30 november 2017 mellan klockan 11.30-13.00 i Rävhallen.

Biljetter till eftersläppet kommer att säljas i den 15 januari 2018 kl. 11.00-12.00 i Rävhallen.

Hur mycket kostar det?

Det är gratis att deltaga på mässan under Mäklardagen.
Priset på biljetten till banketten är 400 SEK för året 2018.

Kan jag köpa en biljett åt min kompis?

Absolut! Se bara till att ha koll på din kompis fullständiga namn, personnummer och eventuella allergier/specialkost.

Hur ser schemat ut för mässan?

Mäklardagens schema kommer att publiceras i januari.

Hur blir jag montervärd?

Genom att skicka in ett önskemål om detta till styrelsen. Anmälan öppnar i januari.

Din roll som montervärd innebär att du hjälper ett specifikt företag att förbereda sin monter dagen innan Mäklardagen, du finns även till deras hjälp under mässan samt vid nedmontering. Det är ett utmärkt tillfälle för dig att knyta kontakt med topparna på det företaget du är intresserad av! Dessutom får du gratis lunch under mässan.

Hur fungerar speedrekryteringen?

Under 2 minuter blir du intervjuad av ett företag för att sedan snabbt gå vidare till nästa företag. Speedrekryteringen finns till för att du ska få möjlighet att sälja in dig själv till samtliga medverkande företag, vilket i förlängningen leder till de bästa förutsättningarna för praktikplats och en framtida anställning. Först till kvarn gäller pga. begränsat antal platser och mäklarstudenter i årskurs 1 har förtur.

Anmälan till speedrekryteringen öppnar 15/1 och stänger 22/1.

Vad ska jag tänka på inför banketten?

Klädkoden till bankettmiddagen är ”Red Carpet Gala”.

Hur fungerar prisutdelning?

Vid avslutningscermonin i Valhall delar Högskolemäklarnas ut pris ut för bästa monter. Styrelsen korar även en vinnare av Instagramtävlingen samt den populära tipspromenaden! I samband med detta sker även stipendieutdelning till utvalda studenter från två olika mäklarföretag.

Om du har deltagit i en montertävling kommer företaget att annonsera vinnaren samt ta kontakt med den personen.

Kan vi få extra annonsering inför Mäklardagen?

Absolut, vi erbjuder annonsering via våra sociala kanaler samt på hemsidan! Informationen som måste framgå är vilka tjänster ni söker samt kontaktuppgifter till den som är ansvarig för rekryteringen. I övrigt får ni fritt utforma annonsen (jpg-format).

Priset för en annons är 1000 kr exkl. moms. Vi i HSM ställer ut en faktura till företaget och så snart betalningen inkommit till oss publicerar vi annonsen.

Vänligen kontakta inez@hogskolemaklarna.se vid beställning och frågor.

Hur ska annonsen till mässkatalogen utformas?

Annonsen ska  utformas i stående A4-format (210 mm x 297 mm).
Rekommenderat utfall är ca 1-2 mm.

Hur många företag har ni plats för på Mäklardagen?

Mäklardagen 2018 har plats för 25 mäklarföretag och 5 sponsorföretag.

Hur bokar vi monterplats på mässan?

Den 17 november går det ut ett e-postmeddelande från styrelsens ordförande till Sveriges fastighetsmäklarföretag med information om ni ska gå tillväga för att anmäla företaget till Mäklardagen 2018. Håll utkik i inkorgen då först till kvarn gäller!

Vad ingår i mässpaketen?

LARGE (4 x 3 METER)
– Lunchbiljetter 6 st
– Bankettbiljetter 6 st
– Montervärd
– WiFi
– Speedrekrytering
– Intervjurum
– PRIS: 23 900 kr

MEDIUM (3 x 3 METER)
– Lunchbiljetter 4 st
– Bankettbiljetter 4 st
– Montervärd
– WiFi
– PRIS: 21 500 kr

SMALL (2 x 2 METER)
– Lunchbiljetter 2 st
– Bankettbiljetter 2 st
– Montervärd
– WiFi
– PRIS: 15 750 kr

TILLÄGGSTJÄNSTER
– Speedrekrytering      (1 st per bolag): 1000 kr
– Intervjum                       (1 st per bolag): 1000 kr
– Extra lunchbiljetter   (Obegränsat)  :  250 kr/st
– Extra annonsering                                   : 1000 kr

 

 

Hur stor monter får vi ha?

LARGE: 4 x 3 METER
MEDIUM: 3 x 3 METER
SMALL: 2 x 2 METER 

Finns det möjlighet att ha en montervärd under dagen?

Information kommer inom kort.

Hur fungerar speedrekryteringen?

Information kommer inom kort.

Vart kan vi hålla enskilda intervjuer med studenterna?

Vänligen ta kontakt med er kontaktperson för att få tillgång till rummet där ni kan hålla enskilda intervjuer med studenterna. Observera att detta är en tilläggstjänst som ni anmäler intresse för när ni accepterar avtalet med Högskolemäklarna.

Viktigt att tänka på! Ni får inte hålla intervjuer med studenterna samtidigt som speedrekryteringen pågår.

Finns det trådlöst nätverk under mässdagen?

Absolut, ni kan använda högskolans nätverk. IT-enheten behöver registrera uppgifter från en person i ert bolag i förväg. Välj ut en ansvarig person och ange dennes kontaktuppgifter i samband med att ni sänder in avtalet till Högskolemäklarna.

Hur fungerar prisutdelning?

Vid avslutningscermonin i Valhall delar Högskolemäklarnas ut pris för bästa monter. Vi ser gärna att minst en representant eller ambassadör från varje företag finns på plats för att ta emot priset.

Utdelning av pris i era enskilda montertävlingar sköter ni som företag själva. Om ni meddelar marknadsföringsansvarig eller vice marknadsföringsansvarig vem som vunnit er tävling kan vi i HSM hjälpa er att sprida informationen via våra sociala kanaler samt på vår hemsida.